www.ugklasyczni.fora.pl

Filologia Klasyczna

Forum www.ugklasyczni.fora.pl Strona Główna -> Ogłoszenia -> HISTORIA KULTURY I SZTUKI - NOTATKI
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
HISTORIA KULTURY I SZTUKI - NOTATKI
PostWysłany: Śro 20:04, 26 Gru 2007
Risu

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tczew





I tak przepisuje notatki więc postanowiłam je tu umieścić. Może komuś pomogą Smile

PS: Notatki są autorstwa Karoliny K., Kamili G., Aleksandry S.
MAM cicha nadzieję że mnie nie ukatrupią za publikacje ich Razz Złączyłam ich notatki w jedno i o to efekt. Jeśli ktoś ma coś więcej to niech dopisze:)


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
CYKLADY
PostWysłany: Śro 20:17, 26 Gru 2007
Risu

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tczew





Na początek Cyklady. Jak dam rade to dziś jeszcze dodam There Wink miłej nauki ;P


Świat Egejski posługuje się periodyzacją - datacją wg. Evansa

KRETA

3000 p.n.e. - 2000 p.n.e. - okres WCZESNY
2000 p.n.e. - 1600 p.n.e. - okres ŚREDNI
1600 p.n.e. - 1100 p.n.e. - okres PÓŹNY

GRECJA LĄDOWA i CYKLADY

okres WCZESNY

2900 p.n.e. - 2600 p.n.e. I
2600 p.n.e. - 2300 p.n.e. II
2300 p.n.e. - 1900 p.n.e. III

okres ŚREDNIOEGEJSKI / MYKEŃSKI

1900 p.n.e. - 1800 p.n.e. I
1800 p.n.e. - 1700 p.n.e. II
1700 p.n.e. - 1600 p.n.e. II

okres PÓŹNOEGEJSKI

wczesno mykeński - 1600 p.n.e. - 1500 p.n.e. I P
średnio mykeński - 1500 p.n.e. - 1400 p.n.e. II P
późno mykeński I - 1400 p.n.e. - 1300 p.n.e. III P A
późno mykeński II - 1300 p.n.e. - 1200 p.n.e. III P B
późno mykeński III - 1200 p.n.e. - 1100 p.n.e. III P C

(Mykeny -> Achajowie)

Trzy rodzaje pisma:

hieroglificzne > dysk
linearne A (nieodczytane) > gliniane tabliczki
linearne B (odczytane) > gliniane tabliczki (greckie, pismo alfabetyczne, 87 znaków)

Sztuka przed grecka > świat egejski > Kreta i Cyklady
Sztuka grecka > Hellenistyczna, Klasyczna, Archaiczna

CYKLADY

* Na Cykladach nie zachował się alfabet.
* Kultura cykladzka rozwinęła się na ok. 12 wyspach z ok. 220 (bo tylko 12 było zamieszkałych)
* Na kulturę cykladzka główny wpływ miał neolit.
* Po 1500 p.n.e. najciekawsze znalezione obiekty pochodzą z Cyklad.
* Zachowała się charakterystyczna rzeźba, która była odmienna od tej na innych terenach.
* Wczesna epoka brązu rozwija osadnictwo, handel, rybacki rozwój i podnosi jakość życia.
* Kultura cykladzka miała duży wpływ na kulturę minojską (sztuka).
1700 -1500 p.n.e. upadek kultury cykladzkiej, później rozwija się pod panowaniem minojskim.

MARMUROWE FIGURKI KOBIET I IDOLE


* Wytwarzano marmurowe figurki (kilkanaście cm.) przedstawiające figurę nagiej kobiety z rękoma złożonymi na wysokości tali, z głową w kształcie migdała i ze złączonymi nogami.
* Figurki były produkowane masowo.
* Rzadko spotyka się figurki przedstawiające 2 lub więcej postaci.
* Rozwój tych figurek nastąpił w III tys. p.n.e.
* Prof. Majewski stwierdził, że wzajemny stosunek części ciała świadczy o zastosowaniu matematycznych reguł w tworzeniu dzieła.
* W późniejszym okresie figurki osiągają nawet ok. 1,5 m.
* Na niektórych zachowały się resztki farb (czerwona farba), dlatego przypuszcza się, że białą powierzchnie figurki (zwłaszcza twarz) zdobiono kolorowymi wzorami.
* Charakterystyczne dla tych figurek jest migdałowy kształt głowy i wystający nos.
* Przypuszcza się, że mniejsze wkładano zmarłym do grobu, a większe stawiano w ważnych miejscach np. Sakralnych czy poświęconych bóstwom natury.
* Znaleziono tez figurki męskie np. wojowników czy muzyków.
* Istniało wiele warsztatów, a każdy artysta miał swój własny styl, dzięki czemu możemy teraz rozróżnić. Możemy określić artystę, warsztat i lokacje
* Oszczędnie zaznaczano rysy twarzy. Oprócz malowania konturów malowano jeszcze ornamenty na twarzy i tułowiu.



* Inną grupa związana z wczesna sztuką cykladzką są małe figurki w postaci skrzypiec zwane idolami skrzypcowymi/wiolinowymi. Były proste w formie (ok. 0,5m wys.)

IDOLE: są to niewielkie rzeźby kultowe przedstawiające postać ludzką, silnie stylizowane. Takim stylem określa się terakotowe lub marmurowe figury kobiece. Charakterystyczne dla kultur basenu Morza Śródziemnego. Ich powstanie datuje się na ok. III tys. p.n.e. Do 900r. p.n.e.



* Obydwa typy (kobiety i idole) były wyposażeniem grobów, i przy tym bardzo tajemniczym dziełem. Najczęściej wykonanym z marmuru (z np. Sonos).
* Figurki mogły przedstawiać wyidealizowany obraz przodków, forma zabawek wkładanych do grobu. Nie były jednak ściśle związane z ceremonia pogrzebową.
* Mogły przedstawiać męskie lub żeńskie wyobrażenia bóstw.
* Zastępstwo osób składanych w ofierze.
* A tak naprawdę to nikt nie wie po cholerę one są XD

ARCHITEKTURA

* Stosunkowo mało zbadana.
* Osady przeważnie powstawały na wybrzeżach lub wzgórzach. Niektóre miały fortyfikacje.
* Najstarsze osady nie miały fortyfikacji, dlatego sadzi się, że lud ten był pokojowo nastawiony oraz, że tak jak na Krecie panował tam matriarchat.
* W poł. III tys. p.n.e. (ok.2800-2300r. p.n.e.) sytuacja się zmieniła. Zmienił się charakter budowy, zaczęto stawiać domy na wzniesieniach,a budowle były bardziej zwarte, co ułatwiało obronę miasta. Później znów się wszytko zmienia.
* Domy budowano z gliny, słomy, drewna, w późniejszym okresie z kamienia z zaprawą.
* Plan domu był eliptyczny lub prostokątny, zależało to od miejsca w którym był budowany.
* Podłoga była ubitą ziemią (klepisko) lub wyłożona kamiennymi płytami.
* Dach oparty na konstrukcji belkowej, mieszanina gałęzi, lekki by się nie zawalił.
* Grubość murów to ok. 50cm.
* Ze względu na ciepły klimat w domach nie było ogniska, w chłodniejsze dni wnoszono tylko żar.
* Jednym z dobrze znanych miast na wyspach jest osada Fylakopi.
* Wyróżniamy 3 warstwy archeologiczne:
1.Fylakopi I > średnio egejski I - średnio egejski II
2.Fylakopi II > średnio egejski III - późno egejski I
3.Fylakopi III > późno egejski II - późno egejski III

* W najwyżej położonej warstwie odkryto kompleks ulic ścinających się pod katem prostym i pałac z megaronem i większe zespoły budowlane.

* Innym przykładem wczesnych osad jest osada na wyspie Keos. Odkryte tam zabudowanie najstarszej obecnie znalezionej świątyni z ok. 1700r. p.n.e., oraz zabudowanie związane z późniejszym okresem (mykeńskim). Odkryto osadę osłonięta od strony lądu potężnym murem wewnątrz znajdowały się domy wykonane z kamienia. Były na planie prostokąta i posiadały piwnice. Miały przy tym głębokie fundamenty, co jest rzadkością w pozostałościach z tamtego okresu oraz miały sklepienie kolebkowe. W świątyni odkryto ok. 20 posągów glinianych od 1m. do naturalnej wielkości (ok. 1.5 m.).

* Unikalny charakter mają budowle zachowane na Terze (obecna Santorini).

MALARSTWO


* Ogromna ilość fresków odkryta na Santorynie i Fylakopi, są one pod silnym wpływem kultury kreteńskiej.



GROBY

* Groby są dość dobrze znane i zbadane.
* W najwcześniejszej epoce charakterystyczne groby to skrzynkowe i komorowe, wzorowane na domach mieszkalnych (mały korytarz i wieloboczne komory).
* Inne groby to tunelowe (jamowe) i pitosowe. (mniejsze pitosy służyły za groby dla dzieci).
* Pitosy służyły tez do przechowywania żywności dla zmarłych (teoria Wunderlich'a) i do pochówku dorosłych.
* Na Delos i Melos - pitosowe > później betonowe, komorowe, szybowe i izbowe.
* Na Fylakopi - szybowe.
* Skarbiec Atreusa = grób Agamemnona.
* W najstarszym okresie groby na planie trapezoidalnym i z wyłożonymi kamiennymi płytami ścianami.
* Następne zbudowane z płaskich kamieni.
* Niektóre posiadały drzwi wejściowe, co miało ułatwić włożenie kolejnego zmarłego do grobu.
* Zmarli byli układani na kamiennej podłodze grobowca.
* W III tys. p.n.e. istniał zwyczaj oznaczania grobu (kamień, murek z kamieni i gliny, płyt kamiennych wykładanych otoczakami).
* Różne groby różniły się rozmiarem.
* Nie było reguły, co do położenia grobowca względem stron świata. Jedynie grobowce z drzwiami miały drzwi skierowane ku dolinie (jeśli taka była) i budowane je na wzniesieniach.

Typy grobów

Tolosowe: Charakterystyczne dla sztuki mykeńskiej, ale znajdują się tez na innych wyspach np. Syros. Budowane na planie koła z kamienia.
Szybowe: Wąski dół, stosowany w początkowej formie epoki brązu. Najsłynniejszy to mykeńskie.
Komorowe: Składały się z komór.
Izbowe: Przypominały domy mieszkalne.
Pitosowe


CERAMIKA

* Wiele grup, stylów, różniących się od siebie kształtami i wymiarami.
* Wpływ kultury kreteńskiej i minojskiej oraz stylu Kramares.
* Do oryginalnych należą naczynia z Syllos, wykonane z gliny dobrze wypalonej z popielatą lśniącą polewą ( XD?!). Dekorowane rytami i stemplowanymi ornamentami (geometrycznego typu: trójkąty, zygzaki, motywy spiralne).
* Kuliste amfory i brytfanny.
* Brytfanny (patelnie) ceramiczne wyroby, nie znamy ich zastosowania, możliwe, że do libacji rytualnych. Ryte kompozycjami spiralnymi z motywem łodzi i trójkątnymi (symbol płodności).
* Pelos z wyspy Melos: różnego rodzaju kubki, czarki i brzuchate garnki. W późniejszym okresie pojawiła się matowo malowana ceramika z tej wyspy.
* Znamy też połączone ze sobą czarki ale nie znamy ich zastosowania.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Risu dnia Śro 20:47, 26 Gru 2007, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 20:39, 27 Gru 2007
CT

 
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Niflheimr





To ja się dorzucę i zeskanuję przy okazji całe notatki od brata, który mniej więcej to samo miał rok temu ;] W sumie nie tyle jego, co jego grupy, a i z tego co czytałem to mnóstwo błędów ortograficznych i gramatycznych tam jest, ale merytorycznie myślę, że jest ok. Tylko nie w tej chwili, bom leniwy i uczę się (o zgrozo) ;]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 21:06, 27 Gru 2007
Shiva

 
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia





Spoko, Risu, masz moje blogosławieństwo Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 15:12, 28 Gru 2007
Risu

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 39
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tczew





THERA (SANTORYN)




XVI/XVIIw p.n.e. przezywała rozkwit, a poziom rozwoju kulturalnego stał na równi z Kretą.
Mieszkańcy żyli spokojnie.
Trzęsienie ziemi zmusiło ludzi do ucieczki z wyspy.
Akrotiri zachowało się całe gdzie powrócili ludzie.
Niewiadomo co się wydarzyło dokładnie w czasie wielkiego wybuchu ok. 1500r.p.n.e.
Centralna część wyspy zapadła się pod wodą w czasie wybuchu.
Akrotiri przetrwało zasypane popiołem i pumeksem.

AKRTIRI:

1997 prof. Marintos (?) prowadził wykopaliska.
Przez to, że było tam pełno kamieni rolnicy nie mogli orać ziemi.
Profesor odkopał tam miasto przykryte pumeksem i popiołem.
Ocalały tam kamienne ściany nawet do 2 piętra, freski, wlewając gips do lawy odkryto np. Łóżko, jednak nie odnaleziono żadnego ciała. Są 2 koncepcje dlaczego ich nie odleziono: zdążyli uciec lub ziemia się zapadła zabierając ze sobą ciała.



Domy były częściowo podpiwniczone.
Wiadomo że mieszkańcy wyspy utrzymywali kontakt z Kreta, świadczy o tym podobieństwo fresków czy domów.
Akrotiri nie była jednak osadą Kretańską.
Wytwarzano ceramikę.
Zniszczenie Thery dał początek Platońskiej historii o Atlantydzie :]
Wybuch wulkanu na Therze mógł być przyczyna upadku cywilizacji na Krecie. Zimniejsze lata wpłynęły na gospodarkę.
Upadek cywilizacji Minojskiej spowodował rozwój cywilizacji Mykeńskiej.
Zachowane pokoje z freskami : pokój Lilli, Dam, Tańczące antylopy oraz różne sceny religijne i z życia codziennego.
Freski minojskie i te z Tery są podobne:
Nie ma scen wojennych.
Częsty motyw to przyroda, krajobraz.
Różnią się:
Kretańczycy przedstawiali zwierzęta na tle nierealnego krajobrazu a na Terze na odwrót.





Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Risu dnia Pią 15:26, 28 Gru 2007, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 21:54, 07 Sty 2008
CT

 
Dołączył: 04 Paź 2007
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Niflheimr





To od Fabiana:

------------------------------------------------------------------

Kultura i życie codzienne starożytnej Grecji

Starożytna Grecja zawsze budziła i budzi zainteresowania ludzi. Takie zainteresowania były i są spowodowane dokonaniami kulturowymi, historycznymi oraz cywilizacyjnymi. Gdy przyjrzymy się bardziej tym osiągnięciom możemy stwierdzić, że nie różnią się one zbytnio od kultur współczesnych. Są bardzo podobne a nawet w niektórych sprawach wręcz identyczne. Sposób życia jest również podobny. Na życie codzienne człowieka antycznego składało się życie prywatne, społeczne i państwowe. Starożytny Grek również posiadał rodzinę, codzienne życie, ubiór i jadł (ucztował). Starał się spędzać czas w jak najprzyjemniejszy sposób, spotykał się z przyjaciółmi ,uprawiał sporty. Nasze życie jest prawie identyczne jak starożytnego Greka. Grecy posiadali też własną i bardzo ciekawą kulturę. Zwiedzając obecnie Grecję można oglądać bardzo ciekawe zabytki kulturowe jak np.: Akropol w Atenach lub zamek Minosa i labirynt Minotaura na Krecie.

Medycyna

Bogiem sztuki lekarskiej był Asklepios. Ludzie, gdy zachorowali składali jemu ofiary w świątyni. Pewnemu lekarzowi jednak to się nie podobało i nie wierzył, że dzięki składaniu jemu ofiary ludzie tak po prostu zdrowieją. Postanowił zbadać to dokładniej. Zaczął badać chorych oraz analizować przebieg choroby. Miał on na imię Hipokrates. Z powodu, że jako pierwszy zaczął się interesować sztuką lekarską został uznany za ojca medycyny.
Hipokrates z biegiem czasu zdobywał coraz więcej uczniów, których wprowadzał w świat medycyny. Właśnie z nimi napisał wiele ksiąg na temat chirurgii, chorób oraz anatomii. Ojciec medycyny uczył i sam przestrzegał kodeksu moralnego nakazującemu lekarzowi działać jak najlepiej w interesie pacjenta. Obecnie lekarze składają tzw. Przysięgę Hipokratesa.
Galen był kolejnym lekarzem, który rozszerzył wiedzę o organizmach. Jako pierwszy zidentyfikował krew w żyłach, odkrył i pokazał wiele mięśni, odkrył również, że tętno pacjenta świadczy o jego stanie zdrowia. Galeon prowadził swoje doświadczenia na psach i małpach, dlatego też jego teorie mają dużo nieścisłości i niektóre są fałszywe. Takim też sposobem wprowadził w błąd wielu późniejszych lekarzy, którzy przez setki lat mieli błędne pojęcie o anatomii ludzkiego organizmu.

Uczty

Jedzenie spełniało w życiu codziennym szczególne znaczenie. Gościnność uważano za jedną z ważniejszych cnót, a mężczyźni chętnie chodzili na biesiady, z greckiego zwane sympozjum. Żywność była bardzo ważna. Miała również wymiar religijny. Często składano, bowiem ofiarę bogom w takiej postaci.
Grecy jedli wszystko, jednak najważniejszym składnikiem odżywiania były ryby oraz owoce morza. Taka dieta była spowodowana usytuowaniem większości miast nad morzem ,a tam łatwo było o taki towar. Mięso nie było często spożywane. Najczęściej podczas uczt religijnych i podczas specjalnych okazji. Owoce również były spożywane z chęcią, ponieważ hodowano je. Urozmaiceniem w diecie były np.: figi.
W Grecji wino było najbardziej cenionym napojem. Po szybkiej fermentacji w kadziach na stoły Ateńczyków docierało w bukłakach ze skóry kozy lub świni, w dzbanach albo glinianych amforach. Tylko wyjątkowo pito wino czyste, na ogół rozcieńczano je wodą, wodą z miodem, wodą soloną lub z dodatkiem zapachów, tymianku, mięty, cynamonu. Po wymieszaniu w dużych wazach, rozcieńczone wino wlewano do dzbanków lub karafek, a stąd do specjalnych pucharów bez podstawy, w kształcie głowy barana, gryfa lub innych mitycznych stworzeń. Puchary przechodziły z ręki do ręki, dopóki nie ukazało się dno.
Podczas sympozjum ucztujący zabawiali się w grę zręcznościową zwaną kottabos. Biesiadnik z pozycji leżącej szybkim ruchem wylewał resztki wina z kielicha na ustawioną pośrodku sali tarczę. Najczęściej był to mały talerz lub chwiejąca się waza na podpórce. Jako nagrodę zawodnik otrzymywał owoce, ciastka, naszyjniki lub pocałunek dziewczyny.

Niewolnictwo

Niewolnictwo w Grecji stało się powszechnym zjawiskiem po roku 600 p.n.e. Na niewolnika było wtedy stać każdego ,nawet takiego który nie miał zbyt dużych dochodów. Spowodowane był to tym, że niewolnicy byli bardzo tani. „Biedny” Grek miał jednego albo dwóch podwładnych. Bogatsi, którzy posiadali dużo ziemi najczęściej nie mieli również dużo niewolników, ponieważ nie było to zbyt ekonomiczne. W Grecji uprawy wymagają tylko bardzo krótkiej, ale za to bardzo intensywnej pracy, które są przedzielone bardzo długimi okresami bezczynności. Taki grek wolał mieć mniej robotników niż wielu, ponieważ nie miało to sensu w okresie bezczynności. Posiadacz ziemi musiał utrzymywać w tym okresie tych ludzi, więc bardziej opłacało się mieć mniej poddanych i ich wykarmić niż całą „armię” niewolników.
Wszystko zmieniło się w V wieku p.n.e. Liczba niewolników gwałtownie wzrosła. W niektórych polis stanowili oni jedną trzecią wszystkich mieszkańców. Bogaci Grecy uważali pracę zarobkową za niehonorową, jednak ich postawa nie odzwierciedlała realiów życia wielu ubogich ludzi, którzy, aby zarobić na swoje utrzymanie, podejmowali się każdego zajęcia, jakie im się trafiało. Podobnie jak wolni pracownicy najemni, niewolnicy wykonywali prace wszelkiego rodzaju. Niewolnicy domowi, często kobiety, mieli z punktu widzenia fizycznego przetrwania pracę najmniej niebezpieczną. Zajmowali się sprzątaniem, gotowaniem, przynoszeniem wody z publicznych ujęć, pomagali paniom domu w tkaniu, doglądali dzieci, towarzyszyli panu, gdy ten robił zakupy i wykonywali inne obowiązki domowe. Nie mogli odmówić, jeśli ich panowie wymagali usług seksualnych. Niewolnicy zatrudnieni w małych pracowniach rzemieślniczych, na przykład w pracowni garncarskiej lub w kuźni, lub zajmujący się uprawą roli często pracowali razem ze swoim panem. Bogatsi właściciele ziemscy najczęściej wyznaczali jednego z niewolników, aby nadzorował innych, gdy oni sami zostawali w mieście.
Najgorsze i najniebezpieczniejsze warunki pracy mieli niewolnicy, którzy pracowali w kopalniach złota i srebra. Pracowali oni w ciemnych, wąskich i niskich korytarzach. Niewolnik mógł być ukarany wedle woli pana. Mógł zostać nawet zabity i właściciel nie zostałby ukarany za to. Zmieniło się to w Atenach okresu klasycznego. Niewolnik mógł być karany zgodnie z wolą pana, ale nie mógł być zabity. Było to niezgodne z prawem jednak kara nie była zbyt surowa. Najwyższą karą, jaka była wymierzana za zabicie poddanego było konieczność poddania się rytualnemu oczyszczeniu.
Dużą część niewolników stanowili jeńcy wojenni. Niewolnicy pochodzili również z dzikich, ciągnących się na północ i wschód od ziem greckich, terenów, których mieszkańców porywali piraci lub obcy najeźdźcy. Zdarzało się, że żyjące tam plemiona, walcząc ze sobą nawzajem, wysyłały pojmanych jeńców do osób trudniących się handlem niewolnikami. Handlarze niewolników następnie sprzedawali ich Grekom.

Dorastanie

Obywatelom greckim, (czyli mężczyznom, bo oni tylko byli uważani za pełnoprawnych obywateli) wpajano, że ich obowiązkiem jest poślubić kobiety
i spłodzić z nimi dziecko. Pary wolały mieć potomka męskiego, ponieważ później zostawał obywatelem greckim i mógł się opiekować starymi rodzicami. Mniej chciane były córki, bo nie mogły dziedziczyć pieniędzy ani majątku.
Mężczyzna miał prawo wyprzeć się dziecka, gdy uznał, że nie jest jego albo, gdy urodziło się niepełnosprawne. Takie niechciane dziecko było pozostawiane
w oddalonym miejscu, np. na szczycie góry ,gdzie było skazane na pewną śmierć. Najczęściej porzucane były dziewczęta. Tydzień po narodzinach dziecka odbywała się uroczystość, w której brali udział rodzice i ich przyjaciele. Podczas tej uroczystości były składane bogom ofiary dziękczynne. Zaproszeni goście przynosili podarunki dla noworodka. Na drzwiach domu wieszano girlandy z gałązek oliwnych, jeśli urodził się chłopiec, jeśli dziewczynka to z wełny. Organizowano też ceremonię zwaną Amflidromią, podczas której zwykle nadawano potomkowi imię.
W wieku 3 lat dziecko przestawało być uznawane za niemowlę. W Atenach ten etap kończyła wiosenna uroczystość zwana Antesterią. Dzieciom ofiarowywano wtedy małe dzbaneczki.
W starożytności istniały również zabawki. Niemowlętom dawano do zabawy lalki i grzechotki natomiast starsze dzieci otrzymywały bączki, obręcze lub jo-ja. Bogatsi rodzice kupowali swym pociechom małe mebelki.

Ubiór greków

Zwykli ludzie, robotnicy nosili krótką, bardzo prostą tunikę podtrzymywaną w pasie zapinką lub węzłem, który zostawiał odkryte jedno ramię i część ciała. Jednak bardziej rozpowszechnionym strojem był chiton, używany zarówno przez mężczyzn jak i przez kobiety. Była to lekka lniana tunika różnej długości, spinana na obydwu ramionach broszami lub była wiązana. Na chitonie nosiło się często himation, długi płaszcz z wełny, który chronił przed zimnem i słotą.
Mężczyźni w armii (żołnierze, jeźdźcy i efebowie) mieli krótki płaszcz a wiele kobiet ateńskich przyodziewało peplos, strój bardzo modny także w okolicach Sparty. Z wyjątkiem niewolników i ubogich mieszkańców Aten wszyscy nosili sandały i wełniane buty o kształcie skarpet. W domu rozpowszechniony był zwyczaj chodzenia boso. Nikt prawie nie nakrywał głowy kapeluszem. Jedynie podróżni i obcokrajowcy chronili się przed palącym słońcem, nosząc petaso, nakrycie głowy z filcu lub słomy z szerokim rondem.

Dom

Mieszkania greckie w większości były raczej skromne. Ściany, budowane były z surowych cegieł (mieszanki wody z gliną) suszonych na słońcu, rzadko tynkowano. Malutkie okna nie miały szyb, ale zamykane były drewnianymi okiennicami. Dachy czasem kryto dachówkami z terakoty, częściej jednak na dachu znajdował się taras, gdzie latem można było spać na świeżym powietrzu. Wodę doprowadzano rurami, znano też ścieżki kanalizacyjne.
Do domu wchodziło się przez drzwi z daszkiem, ozdobionym kolumienkami. Najważniejszą izbę, położoną naprzeciw wejścia do domu stanowił duży pokój, w którym skupiało się życie rodzinne, na co dzień i w czasie świąt. Znajdowało się tam palenisko. Pokój ten połączony był z kuchnią i łazienką dla wspólnego korzystania z komina i dopływu wody. Gdy z czasem kuchnie przemieszczono gdzie indziej, przy ognisku umieszczono ołtarz bogini Hestii. Sypialnie gospodarzy i dzieci znajdowały się po obu stronach dużego pokoju. Za pokojami kobiecymi był niewielki ogród oddzielony drzwiami. Układ domu był różny i zależał od zamożności danego obywatela czy rodziny i położenia gruntu, na którym wznoszono budynek.
Domy greckie nie odznaczały się czystością i higieną. W domach bogaczy znajdowały się łazienki i ubikacje, pozbawione jednak wygód; w domach skromniejszych, często podzielonych na wspólne mieszkania, nie było miejsca na pomieszczenia sanitarne. Wszędzie był brud i niemiłe zapachy, zarówno w kuchni, jak i we wspólnych pokojach, gdzie powietrze dodatkowo zanieczyszczał dym
z piecyków, lampek oliwnych i pochodni, a zwierzęta miały legowiska tuż obok ludzi.
W epoce klasycznej Grecy nie przywiązywali zbytniej wagi do stanu wyposażenia domu. Dom był dla mężczyzn tylko miejscem odpoczynku po zajęciach publicznych. W VI wieku p.n.e. stosunek Greków do swych domów zmienił się. Zaczęto dbać o swoje mieszkania. Podłogi, które były wcześniej klepiskiem, wykładano marmurem lub mozaiką. Ściany -wcześniej tylko bielone – zdobiono freskami. Budowano fontanny, robiono sadzawki, sadzono drzewa, rośliny ozdobne oraz stawiano posągi. Podstawowym sprzętem i meblem użytku codziennego w domach greckich były stołki – lekkie, niskie i łatwe do przenoszenia. Łóżka były rodzajem długiego i szerokiego stołka. Na nim – na nadciągniętych rzemiennych pasmach leżał materac. Z tego rodzaju łóżek później powstały sofy wyposażone w oparcia na głowę. Służyły one nie tylko do spania, ale także do wygodnego siedzenia, gdyż wyposażone były w oparcie na plecy. Pościel greków była początkowo prosta. Na materac z pasów skórzanych kładziono skóry zwierzęce, wełniane koce, na nich pokrowce a czasami także lniane prześcieradła. W późniejszych czasach używano miękkich poduszek wypchanych puchem łabędzim i wełniane kołdry. W starożytnej Grecji istniały również stoły, które służyły przede wszystkim do posiłków, gdyż nie używano ich ani do pisania, ani do czytania. Były one zazwyczaj niskie, różnego kształtu. Naczynia stołowe i kuchenne wykonywano z gliny, brązu, srebra, szkła. Służyły one nie tylko do celów użytkowych, ale także zdobiły wnętrze domostwa. Do oświetlenia i ogrzewania pokoi służyły od najdawniejszych czasów stojaki, w które zatykano zapalone cienkie drwa lub polana. Ogrzewanie w Grecji nie było bardzo potrzebne ze względu na ciepły klimat. Tylko czasami, w chłodniejsze dni ogrzewano pokoje kociołkiem z rozżarzonymi węglami lub małymi przenośnymi piecykami. Ogień w domu greckim rozniecano krzesiwem. Tworzyły je dwa kamyki do krzesania iskier, bądź dwa kawałki drewna orzechowego lub kasztanowego, z którym jednym obracano jak świdrem w drugim, aż do powstania ognia.

Pogrzeb

Pochowanie własnych zmarłych według obyczajów stanowiło w Atenach obowiązek, jaki państwo nakładało na obywateli. Pogrzeb to wydarzenie wysoce dramatyczne. Po umyciu i wyperfumowaniu zwłoki owijano w prześcieradło i pozostawiano przez jeden lub dwa dni na łożu z zakrytą twarzą, z nogami skierowanymi ku drzwiom, aby umożliwić duszy opuszczenie pomieszczenia. Rodzina na znak żałoby ubierała się na czarno, szaro lub biało, kobiety obcinały sobie włosy, rozdrapywały policzki i płaczem, lamentami wyrażały swój ból. Waza z wodą lustralną przed wejściem oznaczała, że w domu jest zmarły. Późnym wieczorem lub nocą orszak pogrzebowy towarzyszył zmarłemu w drodze na cmentarz, gdzie zostawał on pochowany lub spalony na stosie, a jego prochy umieszczone w urnie. Ku czci zmarłego odbywała się libacja, potem oczyszczano dom. Ateńskie groby były często zdobione malowidłami przedstawiającymi święta, przyjęcia lub ulubione przedmioty zmarłego. Powyżej stawiano potrawy, umieszczano wieńce i wysmukłe wazy, zawierające maści do ciała. Na wazach widniały sceny pożegnania. Miło to na celu pocieszenia zmarłych w królestwie cieni.

Pieniądz

Najbardziej rozpowszechnioną monetą w Grecji była drachma, której waga w Attyce wynosiła około 4,36 grama srebra. Jej wielokrotność to didrachma (2 drachmy), tetradrachma (4 drachmy) i dedrachma (4 drachmy) i dekadrachma (10 drachm). Mina miała wartość 100 drachm, talent 60 min, czyli 6000 drachm. Jako mniejszych jednostek pieniężnych używano obola (szósta część drachmy), diobola (2 drachmy) i triobola (3 obole). Monety ateńskie, rozpowszechnione na wszystkich rynkach śródziemnomorskich, łatwo było rozpoznać. Z jednej strony, na awersie, widniała na nich głowa Ateny, z drugiej zaś, na rewersie, wyobrażenie sowy i gałązka oliwna oraz napis ATHE (skrót nazwy miasta). Ponieważ każde miasto-państwo biło własną monetę, wymiana pieniędzy przy walucie o różnej wartości była bardzo trudna.

Teatr

Teatr mieścił się na zboczu góry, na których opierała się widownia. Zawierała około 17 tysięcy miejsc. Na dole znajdowały się miejsca przeznaczone dla urzędników, kapłanów. Wejścia umieszczone były po bokach orchestry, półkulistej przestrzeni, gdzie chór poruszał się wokół ołtarza Dionizosa. Z tyłu znajdował się proskenion i skene, niski budynek z garderobami dla aktorów, do którego przymocowane były ruchome dekoracje i machiny teatralne.
W teatrze greckim aktorzy, grając, nakładali na twarze maski. Maski przedstawiały różne typy ludzkie i pozwalały wzmocnić głos. Role kobiece zawsze odgrywane były przez mężczyzn. Na dźwięk oboju chór śpiewał i tańczył na orchestrze, prowadząc dialogi, wielokrotnie interweniując w przedstawienia. Z okazji wielkich Dionizjów widzowie oglądali przez cztery dni, co najmniej 15 lub 17 dzieł teatralnych, przedzielonych jedynie kilkoma krótkimi przerwami. Wtedy zaopatrywali się w jedzenie i picie, nie opuszczając w ogóle teatru. Cena biletu wynosiła dwa obole, o biednych dbało państwo, finansując widowiska z funduszu teatralnego na spektakle.
Przedstawienia teatralne odbywały się w najważniejsze święto roku, czyli podczas Dionizji. Obchody te trwały przez pięć dni i odbywały się w miastach oraz na wsi. W miastach Dionizje nazywano Wielkimi a na wsi Małymi Dionizjami. W teatrze miały miejsce przedstawienia dramatyczne, organizowane jak prawdziwe zawody, konkursy, dzieła choregów, zamożnych obywateli, którym państwo wyznaczało zadanie przygotowania na ich własny koszt chórów tragicznych. Gdy ktoś był widzem mógł się wmieszać w tłum i mógł zrozumieć całą istotę tego spotkania, zarazem społecznego i religijnego, gdzie bogowie, herosi i ludzie grają, każdy swoją rolę. Po nocnej procesji w blasku pochodni, podczas której posąg Dionizosa przybywa do centrum teatru, kapłan na ołtarzu na orchestrze dopełnia oczyszczającej ofiary z prosiaka. Wtedy rozlega się dźwięk trąby i herold zapowiada rozpoczęcie przedstawień. Komedie i tragedie następują po sobie przez cztery dni. W ich trakcie publiczność bije brawo, gwiżdże, hałasuje, wyrażając w ten sposób swoją opinię. Na koniec, poprzez głosowanie, wybiera najlepsze dzieło.

Igrzyska olimpijskie

Jednym z najciekawszych i najoryginalniejszych zjawisk w kulturze greckiej był sport. Wprawdzie we wszystkich społeczeństwach ludzie młodzi uprawiali ćwiczenia mające na celu wyrobienie sprawności fizycznej, a osiągnięcia w tej dziedzinie sprawiały im satysfakcje, jednak tylko w Grecji organizowano zawody. Ich uczestnicy walczyli ze sobą na oczach licznej publiczności, wedle ustalonych z góry surowo przestrzeganych reguł. Zwycięstwa osiągnięte w toku takiej rywalizacji były powodem do dumy i sławy nie mniejszej, niż bohaterskie czyny na wojnie. Zawody sportowe odbywały się w ramach świąt ku czci bogów. Ich uczestnicy ofiarowywali im swój trud, zwycięstwo według powszechnego przekonania było nie tylko efektem ich sprawności, ale i darem bożym. Każde Państwo organizowało przy różnych okazjach zawody. Tylko nie, które z nich ściągały zawodników i widzów z szerszego geograficznego kręgu. Najważniejsze Igrzyska odbywały się w od roku 776 p.n.e. co cztery lata w Olimpii; sławne były także zawody w Delfach, Koryncie, Argolidzie. Zwycięzcy otrzymywali w darze niekiedy przedmioty o pewnej na ogół niewielkiej wartości (np. dzbany z oliwą w Atenach), najczęściej jednak wręczano im nagrody symboliczne w postaci wieńca (w Olimpii z gałązek oliwnych, w Delfach laurowych, w Koryncie z ususzonych liści selera). Program poszczególnych igrzysk mógł być rozmaity. Składały się nań najczęściej, biegi o różnej długości (od ok. 200 do 4600 m), skoki w dal, rzut dyskiem, oszczepem, zapasy, pięściarstwo i budzące największe emocje wyścigi wozów zaprzężonych w dwa lub cztery konie. Obok konkurencji sportowych odbywały się także konkursy literackie, oratorskie, muzyczne. Celem Igrzysk było wyłonienie indywidualnych zwycięzców każdej konkurencji. Zawodnicy przychodząc na metę biegów jako drudzy lub trzeci nie byli w ogóle brani pod uwagę. Ten nacisk na zwycięstwo najlepszego uczestnika w danej grupie tłumaczy nam obojętność antycznego sportu wobec rekordów oraz nieistnienie konkurencji zbiorowych. Ćwiczenia fizyczne zajmowały ważne miejsce w życiu mężczyzn, były jednym z ważniejszych elementów wychowania, uprawiano je i po osiągnięciu wieku dojrzałego. Każde miasto miało przynajmniej kilka gimnazjów, czyli terenów przystosowanych do tego celu.
Na stadionach, podobnie jak w gimnazjonie, atleci występowali nago. Po masażu, mającym na celu rozluźnić mięśnie, masażyści nacierali ich oliwą. Podczas zawodów ciała atletów pokrywały się kurzem i potem, które trzeba było zdzierać skrobaczką.
W pankrationie teren walki celowo polewano wodą. Walka odbywała się w błocie, wśród wrzasków i bryzgów krwi.
Specjalny system startowy umożliwiał jednoczesny start biegaczy. Zawodnicy ustawiali się wewnątrz trójkątnego pola wyłożonego marmurem. W marmurze zrobione były rowki, promieniście rozchodzące się od otworu znajdującego się pośrodku. To było miejsce dla sędziego, który trzymał w żłobkach liny. Były one połączone z palikami, przy których stali zawodnicy. Na palikach wspierały się poprzeczne drążki, otwierające w ten sposób bramki startowe. Chwilę potem były już tylko rytmiczne ruchy mięśni i atleci pędzili w pogoń za wiatrem, nagrodami, chwałą, pragnąc popisać się przed szanownymi agonothetai.

Gimnazjon

Gimnazjon to ścisłe i prawdziwe centrum kultury, gdzie młodzieńcy kształcili umysł i ciało, dwie wartości nierozerwalnie związane z ateńską edukacji. Założenie składało się z różnych części: Długa kryta galeria do ćwiczeń i zawodów w zimie, tor na świeżym powietrzu, pomieszczenie ze zbiornikiem wody, gdzie atleci mogli się umyć, natrzeć ciało oliwą i pokryć je piaskiem i kurzem, aby chronić skórę, albo ponownie je oczyścić za pomocą skrobaczki; wreszcie palestra – otwarta przestrzeń otoczona portykami, na której znajdowały się szatnia, aule szkolne, mieszkania nauczycieli i pedagogów. W palestrze młodzież ateńska ćwiczyła, uprawiała sport, wprawiała się w walkach, a wszystko to dla zdrowego i harmonijnego rozwoju ciała. Można było tam zobaczyć, jak chłopcy sapią i ciężko pracują pod wodzą nauczyciela-mistrza, w purpurowej tunice, który ich obserwuje i poucza, jeśli to konieczne, wymachując długim rozwidlonym kijem. Ponadto chłopcy studiowali nauki humanistyczne, muzykę, matematykę i filozofię.
Począwszy od 8-12 lat młodzież ateńska po zajęciach szkolnych i nauce sztuk muzycznych i literatury przechodziła pod opiekę nauczyciela gimnastyki. Uczniowie, podzieleni byli na dwie klasy (paides - chłopcy od 12 do 15 lat i neaniskoi – chłopcy od 15 do 18 lat) ćwiczyli całkowicie nadzy, z ciałem pokrytym oliwą czerpaną z małej wazy, przy dźwiękach łagodnej i melodyjnej muzyki oboju.

Szkoła w Atenach

W Atenach państwo nie przewidywało obowiązku chodzenia do szkoły. Nauczanie było prywatne i odbywało się na koszt rodziny. Nauczyciele udzielali lekcji we własnym domu. O ile najbiedniejsi z trudem potrafili pisać, o tyle najbardziej zamożni powierzali swoich synów około siódmego roku życia pedagogom, aby nabrali dobrych manier. Gramatyk uczył ich czytać, pisać i zapoznawał z tekstami Homera, studiowali również arytmetykę i muzykę. Pod przewodnictwem kitharisty chłopcy zdobywali umiejętności gry na cytrze, aulosie i oboju.

Pismo

Przed upowszechnieniem się piśmiennictwa opowieści o wydarzeniach wydarzeniach przeszłości przekazywano ustnie. Zawodowi poeci zwani bardami podróżowali po całej Grecji i opowiadali historie o bogach i mykeńskich wydarzeniach. Najsławniejszym bardem był Homer.
Po upadku kultury mykeńskiej Grecy zatracili umiejętność pisania. Później, ok. 800 roku p.n.e. przejęli alfabet od Fenicjan – narodu kupców ze wschodniego wybrzeża morza śródziemnomorskiego. Co ciekawe w nowym alfabecie greckim znalazło się mniej liter niż w dawnym, dzięki czemu stał się on łatwiejszy do opanowania. Do abecadła dodano też samogłoski, przez co okazał się czytelniejszy. Wszystkie późniejsze alfabety europejskie – rzymski, grecki i rosyjski – wywodzą się ze starożytnej Grecji.

Rzeźba

Większość rzeźb greckich powstała w związku z potrzebami religijnymi.
Do rzeźbiarzy należało wykonanie posągów kultowych bóstw, płaskorzeźb zdobiących świątynie, nagrobków. Związek z kultem miał istotne znaczenie dla charakteru i tematyki dzieł aż do połowy IV w. n.e. kiedy to powstanie sztuka nie służąca bogom, ale zwrócona ku człowiekowi. Był to efekt głębokich zmian w kulturze. Na charakter greckiej rzeźby wpłynął w sposób decydujący sport, przyzwyczajający Hellenów do oglądania nagich ciał. Pod jego wpływem ukształtowała się konwencja, wedle, której postacie męskie zarówno bogów jak i ludzi przedstawiano nago. \"Obnażanie\" natomiast posągów kobiecych nastąpiło później, poczynając od IV w. p.n.e.
Artyści greccy posługiwali się zarówno brązem jak i rozmaitymi rodzajami kamieni, zwłaszcza marmurem. Grecka rzeźba przeszła wielką ewolucję w VI w p.n.e. Pierwsze dzieła były sztywne i nieporadne, rzeźbiarze jednak szybko osiągnęli umiejętność swobodnego i dokładnego przedstawiania ludzkich postaci. Od połowy V w. p.n.e. fascynował rzeźbiarzy problem przedstawiania człowieka w ruchu. Jednym z najwcześniejszych a zarazem najwybitniejszym dzieł świadczących o poszukiwaniach w tym kierunku był Dyskobol Myrona. Drogą przez niego wskazywaną poszli następnie artyści, którzy nie tylko tworzyli pojedyncze posągi, ale i całe grupy postaci w ruchu i to w ruchu gwałtownym Innym efektem ewolucji rzeźby greckiej była stopniowa indywidualizacja twarzy; w miarę upływu czasu rósł stopień szczegółowości i poprawności przedstawień. Bardzo długo postacie były nacechowane godnością, powagą, spokojem. Razem z gwałtownym ruchem na twarzach posągów pojawiły się też uczucia: ekstaza, ból, radość, nienawiść. Nieszczęsnemu działaniu czasu, który pozbawiły nas tylu arcydzieł oparły się szczęśliwie malowane naczynia wypełniające dziś galerie sztuki starożytnej całego świata. Ceramika malowana zajmowała w twórczości artystycznej Greków takie miejsce, jakie nie zyskała w innych cywilizacjach. Garncarze potrafili nie tylko powołać do życia przeróżne naczynia o doskonałych kształtach, cienkich ściankach, doskonale wypalane, ale ozdabiali je pokrywając barwną i skomplikowaną dekoracją. Tworzono je z motywów geometrycznych stylizowanych rysunków roślin i zwierząt, ludzkich postaci. Malowano nawet całe sceny, najczęściej ilustrujące popularne mity. Oczywiście te piękne naczynia były przedmiotem zbytku, używano ich w czasie uczt i chwalono się nimi przed gośćmi, wkładano zmarłym do grobu. Rzemieślnicy świadomi byli wartości dzieł, które tworzyli, opatrywali je niekiedy swoimi podpisami.

Filozofia

Jednym z najważniejszych osiągnięć Greków starożytnych jest stworzenie filozofii. Filozofia (dosłownie zamiłowanie do mądrości) jest to termin wprowadzony przez greków dla określenia sposobu rozumienia świata, który nie odwołuje się do mitów, do interwencji bogów będących przedmiotem kultu, lecz dąży do budowania koncepcji całościowych do objaśnienia wszystkich stron rzeczywistości. Pojawienie się poglądu na świat, który jest całkowicie odrębny od relingi jest faktem ogromnej wagi. Zadecydował on o specyficznym charakterze greckiej cywilizacji. Jego znaczenie ograniczało się do świata starożytnego, filozofia bowiem wpłynęła w decydującym stopniu na sposób myślenia następnych epok


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
HISTORIA KULTURY I SZTUKI - NOTATKI
Forum www.ugklasyczni.fora.pl Strona Główna -> Ogłoszenia
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin