Bar Kochba |
|
|
|
Dołączył: 09 Paź 2007 |
Posty: 4 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Gdańsk |
|
|
|
|
|
|
1. Definicja intertekstualności wg. Ryszarda Nycza
Intertekstualność Nycza
Ryszard Nycz definiuje intertekstualność jako ten aspekt ogółu własności i relacji tekstu, który wskazuje na uzależnienie jego wytwarzania i odbioru od znajomości innych tekstów. Wychodzi z założenia, że intertekstualność jest kluczową kategorią opisu literatury postmodernistycznej. Proponuje uwzględnić relacje nie tylko z tekstami literackimi, ale również plastyką, muzyka, architekturą itp. Według Ryszarda Nycza autor tekstu zazwyczaj sygnalizuje wyznaczniki intertekstualne. Nycz dzieli je na trzy grupy:
• Presupozycje – występują np. w parodiach. Zadaniem czytelnika jest uwzględnić inne sądy niż te, które pojawiają się w tekście.
• Atrybucje – w przypadku atrybucji wyznacznikiem intertekstualności jest realizacja przez tekst właściwości charakterystycznych dla innego typu tekstów.
• Anomalie – są to miejsca niezrozumiałe, niespójne, dysharmonijne, które zazwyczaj sygnalizują w tekście występowanie intertekstualności.
2. Opisz relacje tekstu do tekstu, tekstu do gatunku, tekstu do rzeczywistości
Relacja tekst – tekst
- bardzo ważne jest, aby interteksty traktować jako już znane bądź już czytane a nie jako faktyczne występujące w jakichś wcześniejszych utworach
- zidentyfikowanie danego elementu tekstu w tekście uprzednim sprawia, że swoje znaczenie tracą sygnały tekstowe
- wystąpienie relacji intertekstualnej uzależnia od kompetencji odbiorcy lub szczęśliwego trafu
- nie można także uznawać za interteksty prawdziwe, czy wzorcowe tylko wypowiedzi indywidualnych, autorsko sygnowanych, które zostały zacytowane bądź aluzyjnie przywołane, ponieważ może okazać się, że są one np. kryptocytatem bądź kliszą zbiorowego stylu epoki
- nie można zapobiec reinterpretacjom oryginałów jako replik czy transformacji nieuwzględnianych dotąd tekstów
- bezpośrednia relacja między dwoma tekstami okazuje się być w praktyce zapośredniczona przez czynnik trzeci, którym najczęściej bywa klisza lub idiomatyczna formuł(fraz, maksym, skrzydlatych słów)
Dwa podstawowe rodzaje cytowania:
- cytowanie utworów należących do kanonu literackiej tradycji
- cytowanie tekstów literackich jak i pozaliterackich spoza kanonu
Kanon tradycji, które musi znać odbiorca, a które są niezbędne dla komunikacji literackiej
- w przypadku pierwszej grupy obowiązuje warunek identyfikacji konkretnych intertekstów, który spełniany jest dzięki zastosowaniu kanonicznego „słownika cytatów”
Relacja tekst-gatunek
- czy do relacji intertekstualnych można zaliczyć związki pomiędzy tekstami a gatunkami?
- Laurent Jenny uważa, że tak, ponieważ w przypadku gatunku, kod wyznacza sobie jako granicę pewną ilość struktur semantycznych i formalnych do zrealizowania, które tworzą w ten sposób coś w rodzaju archetekstu
- archetypy gatunkowe stanowią struktury tekstualne nieustannie obecne w umyśle tego, kto pisze
- jeżeli kod straci swój charakter nieskończenie otwarty staje się systemem strukturalnym(gatunki, których formy przestały się odnawiać) – kod staje się równoważny strukturalnie tekstowi
- występuje wtedy intertekstualność między konkretnym dziełem, a danym archetekstem gatunkowym
- takie postrzeganie wymaga założenia, że istnieje zbiór intertekstów po części potencjalnych, a po części zrealizowanych już w literaturze z którymi badany tekst ma pewne cechy wspólne zarówno strukturalne, jak semantyczno-pragmatyczne
- podobnie jest z innymi rodzajami intertekstów, decydujące dla ich intertekstualnego charakteru jest to, że trzeba uznać ich uprzednie istnienie, a nie to, czy faktycznie można je zidentyfikować pośród zrealizowanych już jednostek wypowiedzi
- gatunki traktowane są tu jako normatywne inwarianty rozmaitych wersji aktualizacji danego zespołu reguł tekstowych
- genealogiczne nacechowanie realizowane jest w tekście, a rozpoznawane w lekturze, dzięki do zespołu intertekstów o pokrewnych właściwościach zorganizowanego w formie archetekstu, który już jako wcześniej znany stanowi układ odniesienia dla określonej gatunkowej kwalifikacji utworu
- archetekst – prototyp, rozumiany jako egzemplarz idealny, niekoniecznie realnie istniejący, który najlepiej spełnia gatunkowe normy:
- jako reprezentacja rzeczywistego egzemplarza rzeczywistego
- układ cech najbardziej typowych
- system cech o najwyższej mocy rozdzielczej
- pojęcia związane z ich archetekstową budową genologiczną są nieostre i o rozmytych zakresach
- nie ma utworów, które klasyfikują się tylko jako jeden gatunek
- tekst może być przyporządkowany różnym genologicznym klasom, ze względu na jego różne właściwości
- gatunek może dzielić część swoich normatywnych reguł z innymi
Relacja tekst-rzeczywistość
- intertekstualność a mimesis
- Robert Alter jest przeciwnikiem rozszerzania pojęcia intertekstualności poza gatunek i aluzję uważając, że jest to redukcja wszystkiego do tekstu
- dzięki tej relacji można dostrzec szansę rozpatrzenia związków między tekstem literackim a jego społecznym, historycznym, kulturowym kontekstem w ramach spójnej perspektywy metodologicznej oraz jednorodnej aparatury pojęciowej
- wskazuje ona również, jako na swoją podstawę, wspólną mediacyjną sferę językowo-pojęciowych form reprezentacji wiedzy potocznej, stanowiącą sieć pośredniczących konstruktów między nami, tekstami a kulturowym uniwersum
- w tym sensie badanie intertekstualności nie pozwala odpowiedzieć na pytanie o obiektywną prawdę przedstawienia i realne istnienie jego przedmiotu
- umożliwia jednak rozpoznanie językowych procedur i dyskursywnych strategii, które służą wytworzeniu i uprawomocnieniu takiego efektu w przekonaniu odbiorcy
- referencjalność – jest podstawowym mechanizmem strukturalno-semantycznym mimetyczności literatury, dzięki temu, iż literacka reprezentacja presuponuje uderzenie i niezależne od tego tekstu istnienie przedmiotu, co w odbiorze racjonalizowane jest poprzez weryfikację i konkretyzację zgodną z prawdami wiedzy potocznej i własną kompetencją odbiorcy
- bardzo ważne w takim przypadku jest zbadanie, na czym polega owa presupozycja istnienia, efektywność literackiej referencjalności, wynikająca z jej związku z określonym systemem mediacji raczej niż określonym przedmiotem czy stanem rzeczy
- referencja może być skuteczna, choć nie poprawna
- skuteczność odniesienia zależy od zawarcia we własnościach wypowiedzi i w jej kontekście wystarczających dla odbiorcy danych do zidentyfikowania właściwego referentu; nie zależy zaś od poprawności dokonania tej operacji(polegającej na spełnieniu warunku prawdziwości danego określenia w stosunku do jego odnośnika)
- wypowiedź pełni funkcję referencyjną w tekście niezależnie od tego, czy sama będzie wyrażeniem fikcyjnym bądź szkatułkowym cytatem z klasycznej literatury
- semantyczno-strukturalny mechanizm odniesienia w tekstach nie służy do odróżniania tekstów fikcyjnych referencyjnych
- w obu typach wypowiedzi działa w ten sam sposób
- aktywizuje tego samego rodzaju własności i reguły dyskursywne
- można powiedzieć w języku semantyki możliwych światów(wśród których jednym jest świat aktualny, inny – zgodny lub niezgodny z nim – fikcyjny świat literatury), że ogół tekstowych przedmiotów odniesienia konstytuuje ekstensjonalny(ontologiczny) wymiar pewnego świata możliwego, zawarte w tekście zaś ich charakterystyki, tworzące intensjonalny wymiar tego świata, wskazują na zaktualizowane w nich ogólne założenia epistemiczne: konwencje dyskursywne, warunki prawdziwości, kryteria prawdopodobieństwa itd. Ze względu na które spełniane i weryfikowane są dane odniesienia
- objaśnia natomiast, od jakich językowo-retorycznych procesów, norm, systemów wiedzy zależy faktycznie dokonywanie odniesienia
- ma to duże znaczenie, ponieważ ogromna większość wypowiedzi referencyjnych nie jest weryfikowana, lecz jest uznawana na mocy samego rozpoznania właściwych jej cech gatunkowych, stylistycznych czy pragmatycznych
- określona organizacja wypowiedzi, presuponująca istnienie przedmiotów w referencyjnym trybie, staje się wówczas racją wystarczającą do jego uznania
3. Wymień i opisz przynajmniej dwa stanowiska dotyczące stosunku intertekstualności do mimesis
- tradycyjnopotoczne – stosunek słów do słów(tekstu do tekstu) w przypadku intertekstualności oraz słów do rzeczy(tekstu do rzeczywistości) w przypadku mimesis, są to relacje przeciwstawne i aksjologicznie zhierarchizowanie, najważniejsze jest fikcjonalne odniesienie do rzeczywistości, międzytekstowe związki to sprawa dalsza
- są to relacje tekstowe odmienne w swej genezie, lecz pokrewne rodzajowo a przy tym wyraźnie nierównorzędne i hierarchicznie uporządkowane
- o intertekstualności można mówić z sensem tylko w opozycji do tego, co niedialogowe i pozatekstowe, o mimesis tylko w odniesieniu do diegesis, słowa mogą naśladować jedynie słowa
- standardowe
- literatura jako typ wypowiedzi językowej odtwarzać może tylko to, co językowe
- formą główną literatury jako formy wypowiedzi jest ta, która polega na literackim odtwarzaniu pozaliterackich wzorców mówienia
- pragmatyczno-hermeneutyczne
- stanowisko Filipa Hamona: nie chodzi o to, by badać, w jaki sposób literatura naśladuje rzeczywistość, lecz, w jaki sposób literatura sprawia, że wierzymy, iż naśladuje rzeczywistość
- jest to konsekwencja uznania, że literatura naśladuje rzeczywistość
- relacja naśladowania może być uznana tylko w tej postaci, w jakiej zgodna jest z pozostałymi twierdzeniami nauki o literaturze i jej nauk pomocniczych oraz w jakiej może być zweryfikowana za ich pomocą
Oto pytania i odpowiedzi z teorii literatury, życzę miłej zabawy:) |
|